Kuching

Kuching 4/5
Jösses vilket sunkigt rum jag hade i natt! Men det gick ju att
sova i.a.f trots att väggarna var av papper och att madrassen
till sängen tydligen kommit bort så man kände fjädrarna
halvvägs in i ryggen.

 

Checkade ut så fort jag vaknat och tog en taxi till Lime Tree
Hotel. Ahhh...vilken skillnad! Fick rummet direkt och det
första jag gjorde var att lämna in alla kläder på tvätt och sen
att ta en lång dusch med riktigt varmvatten. 

Dom har en viss förkärlek för att ha direktuppvärmt varm-
vatten, alltså inte varmvattenberedare utan vattnet värms
så att säga "on-line". Det funkar ju hyfsat men blir aldrig lika
bra som med varmvattenberedare. Här på hotellet
är det alltså "riktigt" varmvatten!


Efter duschen fick man ju kliva i sina gamla stinkande paltor
i.a.f men i kväll, då kommer jag att ha ren tvätt igen :-) !

 

Jag tog en lång frukost nere vid floden och sen en promenad
till turistbyrån för att kolla om det fanns nåt att göra.
Eftersom jag hade tagit det ganska lugnt så var det ingen ide
att åka ut till Baku nationalpark som jag hade lurat på
eftersom det hade blivit så sent.

 

Bestämde mig för att ta det lugnt, kolla lite i stan och sen åka 
till Semenggoh Wild life Reserv för att kolla på orangutanger.
Tog en av de små färjebåtarna över floden och kollade in ett
litet fort och en kampung (by) för att sedan åka tillbaka igen.

Kuching:

 

Kampung:



Spenderade sen nån timme på hotellet med att blogga och
läsa. Hotellet fixade fram en "Shuttle" till parken för facila
80 Sek vilket inkluderade lämning, hämtning och inträde.

 

Vi hämtade upp en tysk samt två japaner på två andra hotell
innan vi drog iväg till parken. Jag sov som en gris hela vägen.
Väl framme beskådade vi orangutangerna när dom
utfodrades. Det är "halvvilda" orangutanger som lever fritt
i skogen men som får mat från reservatet två gånger om dagen.

 

Totalt var det fyra stycken som kom den här gången. Antalet
varierar med hur mycket mat dom finner ute i skogen. Det
var rätt kul att se dom men inte lika spännande som när jag
såg orangutangen i Kinabatangan. Lite för mycket "zoo-
känsla liksom. Fördelen var att man såg dom mycket
bättre och fick bättre bilder.

 

På vägen hem diskuterades japansk kärnkraft i bilen hela
vägen in till stan. Vid 18 tiden fick jag då ÄNTLIGEN mina
rena kläder! Vilken lycka! Dusch och sen på med nya
kläder och sen ut på stan för att äta.

Kommentarer
Postat av: Anne

Skönt med lite välbärgat lyx, eller hur! :-)

2011-05-04 @ 20:42:17
Postat av: Linda

Kommer du komma hem med vägglöss nu :p

2011-05-05 @ 20:55:43
URL: http://thekanel.blogg.se/
Postat av: Björn

Tja.....det kliar lite överallt så man vet ju inte ;-).

Ja det ÄR ganska skönt med ett fräscht rum faktiskt!

2011-05-09 @ 11:33:52
Postat av: Jenny

Det ser ju helt fantastiskt ut! Å vad spännande du har det!

2011-05-11 @ 10:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0