Mer om Similan

Har precis kommit till Ao Nang via Phi Phi Islands.
Okej, sitter på båten från Phi Phi till Ao Nang
och känner mig lite som en kokt kräfta.

Gjorde ju en kort resumé av Similan så det får
väl bli nåt liknande för Phi Phi.
- Vackert, väldigt vackert!
- Varmt, väldigt varmt, åtminstone om man får
för sig att klättra upp till utkikspunkten.
Alldeles för många trappsteg men det var det värt!
- Byn var kul att knalla omkring i, oändlig mängd av
små butiker.
- Kul ställe men uppenbarligen ska man vara ungefär
hälften så gammal som jag :-)
- Stranden...hmmm...ena stranden är förstörd av
hamn och båtar. Den andra av turister, skitigt
och trångt. Dessutom var det nån form av pollen
eller frön i vattnet som inte gjorde det hela bättre.
- Hade ca 4 timmer på ön så jag hoppade över att göra
nån utflykt till den södra ön. Men färjan jag åkte
hit med tog en sightseeing sväng runt den och det var
otroligt vackert....men som sagt ..... mycket folk!

Bilder kommer senare.
Hade ganska mycket tid på båten så jag skrev lite om Similan.
Långt som vanligt så den som inte orkar kan sluta läsa nu :-)

Utflykten till Similan startade lite tveksamt. Skulle bli
hämtad ca 06:00-06:15, hade ingen dykt upp vid 06:20
skulle jag ringa Noi (som hade sålt mig resan) hade
hon sagt. Ok....upp 05:30, packa det sista, åt frukost
som kokerskan fixade fram till mig (normal frukost tid
var 08:00). Klockan blir 06:00, 06:15, 06:20....ingen
upphämtning. Vid 06:40 ringer Ton, nattportiern, till
Noi. På det ena nummret svarar ingen och på det andra
låter det som om nån svarar och lägger på. Ton sliter
som ett djur med telefonen men ger till slut upp.
Klockan är nu typ 07:00 och det är ju bara att inse att
nåt gått seriöst fel alternativt man är seriöst blåst.
Lagom munter kille....hela planeringen byggde ju på
att natten skulle spenderas på Similan.
Jaha...depression.....
07:15 rasslar det i gruset på infarten och där...där
dyker min transport upp! Yes!
Sov hela vägen till båten så jag har ingen koll men tror
att chauffören körde bra.

Väl framme så var det effektivt som vanligt, tycker dom
är ganska bra på att skyffla runt turister faktiskt!
Tilldelning av simfötter och olikfärgade gummiband att
ha om handleden för att dom skall veta om man ska stanna
en, två nätter eller bara över dan.
Sen iväg med speedboat. Resan tog ca 1h 15min och sen
var det dags för första snorklingen. Tyvärr så var vattnet
något grumligt, sikten var iofs säkert 10-15m men inte perfekt.
Inte mycket levande korall heller men ganska mycket fisk.
Similan Islands består av nio stycken öar varav den största
heter Similan. För att förenkla, för turisterna antar jag,
benämns öarna 1 t.o.m 9. Efter snorklingen var det dags för
lunch på ö nummer 4 (Koh Miang). Helt ok Thaimat och det
fanns hur mycket som helst så mätt blev man...garanterat!
Tilldelades mitt tält som innehöll liggunderlag och...
...sovsäck(!). Hmmmm...nu ska vi se, kan det vara typ 35
grader nu? Och i natt....kanske 27? Sovsäck känns helt rätt!

Det man ev. kan klaga på är ställtiderna vid typ lunch och
båtskifte. Ofta så blir det typ 20-30 minuters försening varje
gång. Efter lunch så tog jag en promenad bort till strand nummer
2 på ön. En mycket mindre och gemytligare strand. När det var dags
att ge sig iväg igen så gick vi ombord på en "slow-boat". Det var
bara Thailändare och Ryssar förutom jag...inte så fantastiskt
kul. Thailändarna är ju oftast trevliga men ryssarna kan ju ingen
engelska så det blir rätt trist.
Vi började med att snorkla utanför ö 7 (Koh Similan), inga större
nyheter där, och fortsatte sen till nummer 8 (kommer inte ihåg
vad den heter). Där dök det upp en havssköldpadda till allas
förtjusning. Till skillnad från de sköldpaddor jag såg i Malaysia
var den här helt orädd och man fick i princip hålla sig undan
om man inte skulle bli översimmad.
Guiden påpekade lite surt att dom andra båtarna matade den
samtidigt som det glatt kastades ut melonskal från vår båt
som sköldpaddan lyckligt mumsade på.

Efter det dyket var det så dags för middag ombord. Thaimat igen
i stora lass. Det ska man ha klart för sig, mat och dryck (vatten,
cola, te och kaffe) sparades det inte på. Det var bara att glufsa
i sig ...hela tiden. Sen tuffade vi sakta hemåt medans solen sjönk
ner i Andaman havet.
Tror att det var nån form av "Krabb-vandring" på kvällen men jag
fastnade med ett par från frankrike samt ett par kvinnor, en tyska och
en amerikanska. Vi satt och pratade till 22 tiden och sen tog
amerikanskan och jag en promead ner till stranden för att beskåda
den helt fantastiska stjärnhimlen. Efter att ha sagt godnatt så
bestämde jag mig för att göra lite egen djungel-trekking. Sålunda
försedd med ficklampa och GO-Pro kamera drog jag iväg längs stigen
till den andra stranden. Nästan omedelbart så stötte jag på en Eremit
kräfta, modell större. Lite längre bort korsades min väg av en stor
blåaktig krabba med en jätteklo. Det fanns massor med krabbor
längs stigen så det var riktigt kul. Filmade och fotade lite å sen
tog jag mig tillbaka.När jag kom tillbaka och hade lagt mig.....ovanpå
sovsäcken. Så började
jag fundera på om det inte var lite synd att jag inte tagit med mig
Nikon kameran för att ta lite krabb bilder. Till slut så bestämde jag
mig för att det nog var ett måste att ta lite bilder med den kameran
också. Sagt och gjort...iväg igen! Inga problem att hitta krabbor men
efter en stund så valde ficklampan att börja flämta lite med ljuset.
Insåg ganska omgående att om den slocknar så kommer det att bli
kolmörkt på riktigt, mitt på en slingrande djungelstig, med gigantiska
krabbor på......Hmmm....dags att gå hem :-)

Över hela lägerplatsen så hängde det klasar med flygande hundar i träden.
Ganska pittoreskt får man ju säga även om man blev lite tveksam till att
hänga ut grejor på tork. Det dom äter lär väl komma ut nån gång.
Det visade sig att det var mindre pittoreskt med dom här glada djuren
än man kunde tänka sig från början. Vid 19 tiden drog dom igång....
jösses vad dom låter...eller skriker ska man nog säga...vilken volym!
Tursamt nog så gav dom upp vid 21-22 tiden...mindre tursamt...dom drog
igång igen vi 4-5 tiden på morgonen igen! Rekommenderar varmt öronproppar
om ni nån gång ska sova under ett träd med flygande hundar.

Dag 2 inleddes med frukost på båten och sen snorkling utanför Koh Similan
igen. Sköldpaddan dök upp igen men nu var det inte ditekt nån som var
överdrivet intresserad :-).
Nytt dykställe utanför Koh Miang. Det var nog det finaste av alla faktiskt.
Såg en hummer och "svarta" Nemos.Sen var det dags för rejäl lunch på
båten igen. Efter lunch blev vi ilandsatta med nån timme över för
fria aktiviteter. Jag passade på att bada vid den lilla stranden.
Därefter speedboat till Koh Similan med bad på stranden och sen bar det av
hemmåt.

Hemfärden blev intressant. Har tyckt hittills att Thailändarnas rykte som
trafikdårar varit något överdrivet. Visst dom kör kreativt och det är ju
inte helt säkert...men killen som körde vår minivan.....han var ju värre
än alla saudier tillsammans. Jösses!!! Aldrig under 120, aldrig längre
ifrån bakluckan på framförvarande än 2 meter, ALLA filer gällde, inklusive
mötande körfält (oavsett möte) och vägren.Ja ja..vi kom ju fram i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Carina och leo

Vi vill se alla bilder när du kommer hem! Låter kanon!



Hälsar

Carina & leo

2012-03-25 @ 21:05:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0