Ankomst Kuala Lumpur

Bangkok 23/4

Upp kl 06, duscha och packa det sista. Tänkte tydligen helt fel när jag kom på
den ljusa idén att boka ett rum på det här hotellet för natten innan jag flyger
hem eftersom det var ett väldigt bra hotell. Portiern såg helt förvirrad ut och
efter en stunds hummande och funderande blev den stackars karln oehört
lättad när jag sa att jag bokar via nätet istället. Verkade som om han aldig hört
talas om en manuell bokning.
Taxifärden till flygplatsen gick som smort ända tills jag betalade med en 1000-lapp,
resan kostade 400. Den väl förberedde chauffören hade naturligtvis ingen
växel utan fick springa runt i 10 minuter inne i terminalen innan han lyckades växla.
I säkerhetskontrollen så gillade dom inte min ryggsäck som är fullproppad med
kameror, dator, laddare, sladdar o.dyl. Det blev till att plocka ut allt och röntga
om hela baletten. Frukost intogs på flygplatsens Burger King, rätt fantasilöst
men jag var inte sugen på nudlar eller ris.

Kuala Lumpur 23/4
Air Asia funkade bra, kändes som ett lite lyxigare Ryan Air, fast jäklar vad trångt
det var, definitivt anpassat för asiater! Satt bredvid två indier som knappt
verkade kunna nån engelska alls (skumt). I det exakta ögonblicket som
landningshjulen tog i marken så slet båda av sig säkerhetsbältena och ville
hoppa upp och börja ta ner bagaget! Jag hade platsen vid gången och hade
definitivt inte lust att börja resa mig samtidigt som piloten bromsade för fullt
så jag satt lugnt kvar hela vägen in till terminalen med två lätt stressade indier
hoppande i sätena innanför.
När vi väl kom av så gick hela flocken fel och hamnade i inrikesterminalen. Det var
lite förvirrande med pågående ombyggnad så det var väl inte helt konstigt.
Tyvärr så innebar detta att man i princip var tvungen att gå tillbaka runt hela
flygplatsbyggnaden....utomhus...vilket var både varmt och fuktigt.
Väl ute så var det dags för taxi. Tog en som man betalar i förväg (73 ringgit),
vilket nog var en bra affär med tanke på utgången. Först och främst så var det
ganska långt till stan, typ en 55 km, för det är en lågprisflygplats, sen visste inte
chauffören riktigt var mitt guesthouse låg.
Detta innebar att det tog närmare två timmar att hitta dit. Jag hade som tur var
en GPS karta i min dator och där hittade vi till slut adressen. Sen råkade vi på en
initiativrik trafikpolis som hade tagit över uppgiften från dom, till synes, väl
fungerande trafikljusen. Han hyste tydligen nån förbittring mot just våran sida
av korsningen för det tog närmare 10 minuter innan han släppte över oss.

Kan väl säga att standarden på "Step Inn Guesthouse" skiljer sig ganska drastiskt
från De Arni hotel i Bangkok. Fast det är kanske en bra förövning inför nästa
boende i djungeln!

Jag gillar spontant KL bättre än Bangkok, grönare, vackrare och mindre hetsigt.
Vi får se efter morgondagen då stan skall göras. På måndag bär det ju av till Borneo.
En sak som för övrigt är lite förvirrande är att det är en ny tidszon här i KL trots
att man åkt rakt söderut. Så nu är jag 6 timmar före er!

Ett par bilder från KL (inga höjdare, det började bli mörkt)


Kommentarer
Postat av: Surtant

Det skiljer bra mycket mer än en timma mellan Bankok och Kuala Lumpur, närmare bestämt 11 dygn... Om det inte är så att Herr Ersson fått sej lite för mycket under västen och slinter med fingrarna :-P

2011-04-23 @ 18:43:03
Postat av: surtant

Konstigt land det dära, de skiljer 11 dygn mellan Bankok och Kuala Lumpur :-P

2011-04-23 @ 19:29:45
Postat av: Anne

Vilken billig taxiresa! Knappt 150 kr för 2 h, billigt även om det varit bara de 55 km som det var till stan.

Dom tycks gilla höga hus där i Kuala Lumpur! Jag kollade på bilderna på din guest house, verkar helt ok, billigt antar jag. (Jag har skadat min höger pekfinger idag, så jag har svårt att skriva då jag inte kan skriva med alla tio fingrar, det blir fel hela tiden).

Ha det så härligt imorgon när du gör stan!

2011-04-23 @ 21:27:30
Postat av: Anne

Mary och Micke hälsar. De ville också läsa din reseblogg så jag har skickat adressen till dem.

2011-04-23 @ 21:34:17
Postat av: Carina

Cooooolt! Glad påsk på dig önskar vi alla!

2011-04-23 @ 21:56:28
Postat av: Björn

Ok Ok...nu fattar jag. Ja ja det blev lite fel på datumet :-). Ska genast åtgärda!

2011-04-24 @ 12:14:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0